DIZAINA DOMĀŠANAS DARBNĪCĀ TIEK UZSĀKTA SIMULĀCIJAS SPĒLES "LĪDZDALĪBAS TRENAŽIERIS" IZSTRĀDE
Featured

DIZAINA DOMĀŠANAS DARBNĪCĀ TIEK UZSĀKTA SIMULĀCIJAS SPĒLES "LĪDZDALĪBAS TRENAŽIERIS" IZSTRĀDE

Projektā PAŠVALDĪBA 16+ tiek izstrādāta simulācijas spēle LĪDZDALĪBAS TRENAŽIERIS – jauniešu pilsoniskās pratības pilnveidei un tādu pilsoniskās līdzdalības mehānismu kā līdzdalības budžets, iedzīvotāju padomes, kolektīvais iesniegums, vēlēšanas apguvei un līdzdalības nozīmes apziņas vairošanai sabiedrībā.  

Jaunas spēles radīšana sākas ar vajadzību izpēti, tai seko ideju ģenerēšana, prototipēšana un testēšana, meklējot efektīvākos risinājumus un ņemot vērā lietotāja reālās vajadzības. Lai to īstenotu, 2024. gada aprīlī Pilsenē (Čehija) dizaina domāšnas darbnīcā tikās projekta “PAŠVALDĪBA 16+” komanda un trīsdesmit jaunieši, jauniešu līderi, jaunatnes lietu speciālisti un eksperti no Latvijas, Čehijas un Slovēnijas. Dizaina domāšanas darbnīcu vadīja Čehijas biedrība “Participation Faktory”, kas specializējas sabiedrības un dažadu kopienu vajadzību apzināšanā un piedāvā vajadzībās balstītus risinājumus demokrātijas stiprināšanā. 

1. posms – IZPĒTE 

Sākot darbu pie simulācijas spēles, Latvijā, Čehijā un Slovēnijā tika veikta izpēte, organizējot katrā valstī divas fokusgrupas ar jauniešu, jaunatnes lietu speciālistu un ekspertu piedalīšanos. Fokusgrupās analizējām jauniešu un jaunatnes darbinieku pieredzi un vajadzības jauniešu pilsoniskās līdzdalības jomā pašvaldībās. Secinājām, ka ir: 

  • Nepietiekams pašvaldību atbalsts un amatpersonu gribas trūkums jaunatnes politiku izvirzīt kā vienu no galvenajām prioritātēm pašvaldību darbā.
  • Trūkst skaidra un vienota pieeja, kā sekmēt jauniešu pilsonisko līdzdalību. Nepieciešams pilnveidot valstu izglītības sistēmas, integrējot tajās pilsonisko līdzdalību. Lai mazinātu reģionālo nevienlīdzību jaunatnes politikas un līdzdalības jomā, jāveido vienota metodika.
  • Nepietiekama jauniešu un jaunatnes darbinieku dokumentu pratība – neizprotot likumos dotās pilsoniskās līzdadlības iespējas un mehanismus, pilsoniskās līzddalības jēdzieni ir sveši.
  • Lai arī lēmumu pieņēmēji uzklausa jauniešus un jaunatnes lietu ekspertus, pašvaldībām trūkst kapacitātes un resursu līdzdalības iespēju pilnvērtīgai nodrošināšanai un jauniešu rosināto ideju tālākai uzturēšanai un ieviešanai.
  • Jauniešu pilsoniskajai līdzdalībai traucē bailes no atbildības, procesa sarežģītības un pašvaldības nenākšanas pretim iniciatīvām. 

2. posms – PROBLĒMAS DEFINĒŠANA 

Šajā dizaina domāšanas posmā apkopojām, strukturējām, vizualizējām un prioritārā secībā sakārtojām informāciju, ko projekta komanda ieguva izpētes posmā – fokusgrupās.  Posma noslēgumā definējām problēmu, ko simulācijas spēle LĪDZDALĪBAS TRENAŽIERIS risinās – pilnveidos jauniešu un jaunatnes darbinieku zināšanas par līdzdalības mehānismiem, veicinās pilsonisko attieksmi,  (tostarp spēju tikt galā ar iekšējiem un ārējiem šķēršļiem pilsoniskajai līdzdalībai) un starp paaudžu sadarbības prasmes. 

3. posms – IDEJU ĢENERĒŠANA 

Ideju ģenerēšanu veido gan ideju ģenerēšana, gan izvērtēšana un atlase. Šajā posmā identificējām ideju atlases kritērijus, kā nozīmīgākos minam – spēlei ir jārada interese, jānodrošina aktīva spēlētāju iesaiste, jāaktivizē spēlētāju pieredze un zināšanas. Tai pat laikā spēles elementiem ir jāvairo spēlētāju zināšanas un izpratne par līdzdalības mehānismiem, spēlei jābūt piemērotai spēlētājiem ar dažādu iepriekšējo pieredzi un zināšanām par konkrētiem līdzdalības mehānismiem, to atbilstību un priekšrocībām. Spēlei arī jāsniedz konkrētas idejas, kas īstenojamas praksē, jāstiprina ticība saviem spēkiem un savas balss nozīmībai – parādot, cik dažādi cilvēki dzīvo pašvaldībā un kā sabiedrība sadarbojas, aizstāvot savas intereses pašvaldībā.  

4. posms – PROTOTIPĒŠANA 

Dizaina darbnīcā tika izstrādāts simulācijas spēles prototips – vienkāršots spēles paraugs, kas ļauj saņemt tūlītējas atsauksmes par izvēlēto spēles risinājumu, demonstrējot spēles elementus un norisi, iejūtoties spēlētāju un spēles vadītāju lomās. Prototipēšanas posma noslēgumā spēles pamatideja tika akceptēta, piedāvājot vairākus pilnveidojamus elementus.  

5. posms – TESTĒŠANA 

Šis posms turpinās, pilnveidojot spēles prototipu, elementus, instrukcijas un testējot tos. Spēles gala versija tiks nodota ražošanai 2025. gada vasarā.  

content bottom background
SAGLABĀT
Sīkdatņu iestatījumi
Mēs izmantojam sīkdatnes, lai nodrošinātu Jums vislabāko pieredzi mūsu vietnē. Ja neatļausiet sīkdatņu izmantošanu, šī vietne var nedarboties, kā paredzēts.
Funkcionālās sīkdatnes, kas neuzkrāj privātus datus, bet tikai nodrošina lapas pareizu funkcionēšanu, ir atļautas vienmēr.
Atļaut visu
Aizliegt visu
Analītika
Rīki, ko izmanto datu analīzei, lai novērtētu vietnes efektivitāti un saprastu, kā tā darbojas
Google Analytics
Atļaut
Aizliegt