Lai veiktu jauniešu, jaunatnes darbinieku, jaunatnes lietu speciālistu un politikas veidotāju, kā arī pašvaldību zināšanu, pieredzes un attieksmes izpēti jauniešu pilsoniskās līdzdalības jomā, 2024. gada pavasarī tika organizētas fokusgrupas Latvijā, Čehijā un Slovēnijā. Fokusgrupās kopā piedalījās ap 60 dalībniekiem un meklējam atbildes uz šādiem jautājumiem:
Lai veiktu jauniešu, jaunatnes darbinieku, jaunatnes lietu speciālistu un politikas veidotāju, kā arī pašvaldību zināšanu, pieredzes un attieksmes izpēti jauniešu pilsoniskās līdzdalības jomā, 2024. gada pavasarī tika organizētas fokusgrupas Latvijā, Čehijā un Slovēnijā. Fokusgrupās kopā piedalījās ap 60 dalībniekiem un meklējam atbildes uz šādiem jautājumiem:
- Kā jūs raksturotu jauniešu iespējas līdzdarboties valsts un pašvaldību līmenī?
- Miniet konkrētus līdzdalības mehānismus valsts un pašvaldības līmenī, ko uzskatāt par efektīviem un aktīvi izmantotiem? Kāpēc šie mehānismi ir veiksmīgi?
- Miniet jauniešu līdzdalības mehānismus, kuri jums personīgi nešķiet efektīvi un veiksmīgi? Kāpēc?
- Kādām prasmēm, zināšanām, kompetencēm, rakstura iezīmēm ir jāpiemīt jaunietim, lai efektīvi izmantotu esošos līdzdalības mehānismus? Kā šīs prasmes var attīstīt? Kuras prasmes, zināšanas ir visvājāk attīstītas jauniešiem?
- Vai sabiedrība un vide Latvijā/Čehijā/Slovēnijā sekmē jauniešu informētību par līdzdalības iespējām un pilsoniskās līdzdalības prasmju stiprināšanu? Ja iespējams, miniet konkrētus piemērus.
- Kā jūs raksturotu jauniešu līdzdalības mehānismus, kas jauniešiem pieejami no 16 gadu vecuma: līdzdalīgā budžetēšana, kolektīvais iesniegums, pašvaldību referendums, iedzīvotāju padomes.
- Kā būtu jāstiprina pašvaldības, lai tās sekmīgi jauniešu līdzdalības mehānismus? Kāds atbalsts būtu nepieciešams un kas to varētu sniegt?
- Kā jūs raksturotu savas pārstāvētās iestādes, organizācijas lomu iepriekš minēto līdzdalības mehānismu ieviešanā, popularizēšanā, stiprināšanā?
Latviju fokusgrupās pārstāvēja Rīgas valstspilsētas, Dobeles, Jelgavas, Krāslavas, Dienvidkurzmes novadu pašvaldības. Fokusgrupu rezultāti tika prezentēti dizaina domāšanas darbnīcā Pilsenē (Čehija) 2024. gada 16. aprīlī un tiek izmantoti simulācijas spēles LĪDZDALIBAS TRENAŽIERIS izpētē un ideju ģenerēšanā.